12 januar 2019

Must have

Da jeg var på Bergen Stikkefestival i høst, fikk jeg kjøpt meg litt luxusgarn som jeg kaller det. Ja for det kostet skjorta og litt til.

Jeg fikk tips om hvor jeg fant oppskrift og ca hvilket garn jeg kunne bruke av @mettemor på IG som vi ble kjent med på forrige festival. Så da var det bare å låne boka til Lene holme Samsøe på biblioteket når jeg kom hjem og kjøre på med genser til meg selv, igjen. 

Untitled




Musthave


Litt skeptisk var jeg i starten da bunnfargen er hvit og silk/mohair garnet er flerfarget, normalt strikker man kanskje omvendt har jeg inntrykk av. 
Etterhvert som arbeidet vokste, ble det vakrere og vakrere, så deilig mykt garn, fargene er bare nydelige. Jeg angrer ikke på garn valget, og skepsisen har lagt seg.


Jeg har brukt hvit Merinoull fra Nøstebarn i bunn (mitt favoritt garn) og så har jeg kjøpt deilig flerfarget Silk Mohair fra Garnsurr, fargen er nydelig burgunder, rosa, gull ich.....


Untitled
Untitled


Oppskriften er ovenfra og ned, noe jeg liker veldig godt, man starter liksom på det kjekkeste, kanskje ikke like lurt for alle som ikke liker å strikke bol men jeg liker denne veien godt. 
Ikke minst det at man kan prøve genseren på og justere størrelsen underveis er gull synes jeg.

Untitled


Denne gang gikk jeg for den korte modellen som genseren opprinnelig er, jeg pleier ofte å forlenge bolene litt da jeg føler jeg ikke har kroppsfasong til disse cropt tops. Det endte med oppklipping av ribb (silkmohair er ikke lett å rekke opp), selv om genseren ble nistrikket ferdig før nyttår, så måtte jeg fikse nå på nyåret.... hastverk er lastverk sies det..... Har en armribb igjen å forlenge, så skal genseren brukes masse etterpå, håper jeg ;)

Untitled



Du finner oppskriften i boka Egostrikk fra Lene Holme Samsøe, som jeg var så heldig å få til jul sammen med den nye boka hennes Meg og mini strikk. Her er det bare så ufattelig mye nydelig, Lene Holme Samsøer representerer kvalitet for meg, både i oppskrifter og i bøker/bilder. 

Untitled

Jeg var så heldig å treffe henne på workshop på Bergen Strikkefestival i 2017, og for en kunnskapsrik dame når det kommer til strikking, bøyer meg i støvet. Er du på jakt etter flotte bøker til samlingen din, med oppskrifter som passer de fleste, løp og kjøp. Hun har flere bøker/hefter enn dette. #ikkesponsbarefan.

2 kommentarer:

  1. En nydelig genser! Takk for tips om strikkebøker! Liker også Lene Holme Samsøes mønster. Så koselig at du strikker med garn fra Garnsurr! De holder til i kommunen vår. Kostbart, men nydelig garn. Det kan vi unne oss en gang iblant.

    Stor klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Oi, så lekker farge på garnet!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar hos meg. Dette setter jeg stor pris på, jeg leser alle, ha en fortsatt fin dag ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails