27 november 2010

Februarjakke

Endelig kan jeg vise frem Februarjakken 

Den har faktisk ligget ferdig en uke nå.
Jeg begynte på denne når vi var i Spania i sept/okt, men det har vert et lite "av og på" prosjekt.
Jeg kan jo ikke skrøyte på meg at jeg er en dreven mønsterstikker ei heller veldig dreven på engelske oppskrifter, selv om det siste punktet begynner å komme seg betraktelig ;)

Men jeg var veldig i stuss på hvilken størrelse jakken ble, det er forholdsvis dårlig forklart i oppskriften. Den heter liksom bare baby jakke, eller har jeg gått glipp av noe?....


Men jeg tok en sjanse og valgte til slutt å strikke med pinne 3.5 i Shetland Soft farge Lilla Velvet fra Malsen og mor. En nydelig lillafarge som er kjempevanskelig å fange på bildet. Jeg har knipset og knipset med kompaktkamera mitt og ingen av bildene kan skrøyte på seg at fargen likner noe særlig.

Helt til jeg kom på at vi har jo et speilreflekskamera i hus også........jeg bruker det sjeldent for det tar lengre tid å legge bildene inn på min pc (må bruke kabel, og pc en er treig nok fra før liksom), men de blir jo selvfølgelig bedre bilder av det, så jeg får bare tøye tålmodigheteten min litt oftere ser det ut som. For syns faktisk av fargen kom bra frem her ;) Selv om modellen var noe urolig......åling er veldig kjekt ;)

Jaja, tilbake til jakken, som forøvrig også nå har vert med til fotograf for 6 mnd bildet ;) Målet var faktisk å få jakken ferdig til fotograferingen....hehe, det hjelper på med litt motivasjon.



Jeg strikket etter tips fra mor mi, først bolen og så armene (det står omvendt i oppskriften). Jakken er strikket ovenfra og ned og oppskiften er kjempeenkel (selv om den er på engelsk). Jeg har strikket armene og bolen lengre enn hva som sto i oppskriften

Jeg valgte også å strikke armene rundt istedenfor frem og tilbake etter tips fra Monstermønster. Jeg burde også hørt på henne om at halsen er litt trang, men jeg klarte ikke helt å tenke hvordan jeg skulle endre det når jeg ikke visste hvor stor jakken ble i utgangspunktet. Men jeg "fikset det med å sette knapphullet langt nede.

Det ble veldig lite montering på denne jakken, da jeg strikket armene rundt. DET liker jeg.

Jeg må si meg både stolt og fornøyd med denne nydelige jakken. 
Den passer iallefall til den store "bolla mi" på  6 mnd ;)

For dere som ikke er kjent med Februarjakken, oppskriften hentet fra boka Knitter`s Almanac til strikkeguruen Elizabeth Zimmerman.


Ups, det ble litt mye info her, for de som orker å lese alt, ha en super første adventshelg ;) Julekoppen er tatt frem (forsåvidt to kakesorter også) kaffen og vedovnen er vel et av de få tingene som varmer om dagen, ja foruten ull selvsagt, for det blir flittig brukt for tiden.  Minus 10 grader og endel vind på vestlandet = KALDT 

9 kommentarer:

  1. kjempefin jakke og snuppe:)å herlig kopp,er det årets?jeg samler på de jeg å:)

    SvarSlett
  2. Jakka ble supersøt, og modellen din var enda søtere :-) Har enda til gode å prøve meg på engelsk mønster, men det blir vel med tid og stunder ;-)

    Ha ei fin adventshelg og klem fra Siv

    SvarSlett
  3. Daria; koppen fikk jeg for litt blodgivning en gang.....lurer på om det kan ha vert i 2008? Det er iallefall ikke årets, tror den er mer hvit, så en blogg som hadde den. De er knallsøte, beste kaffekoppene jeg får ;)

    SvarSlett
  4. Lekker jakke og veldig søt modell!

    SvarSlett
  5. Den var kjempefin, gjør seg virkelig på et fotografbilde - det kan jeg se for meg! :)

    SvarSlett
  6. For ei nydelig jakke!!!

    SvarSlett
  7. Å, perfekt jakke å gå inn i den lilla adventstida med! Eg likar betre og betre melert garn som dette. Zimmermann-boka står faktisk i hylla mi, men enno ubrukt.... Men no vart eg inspirert! Sjekka på Raverly nettopp, der er jakka oppført i heile 5242 prosjekt! Mange har brukt "skrikande", mangefarga garn, eg synest ein avdempa farge som din gjer seg best.

    SvarSlett
  8. Den ble søt i lilla! Du lurer på størrelsen i oppskrifta, som hun skriver; babyer kommer i alle størrelser, en eller annen gang passer den... så noe mer nøyaktig angivelse enn baby har den ikke.

    Velvetfargen er nyyydelig! (og håpløs å ta bilde av, synes jeg)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar hos meg. Dette setter jeg stor pris på, jeg leser alle, ha en fortsatt fin dag ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails