09 mars 2013

Retro stellematte

Jeg har sydd endel denne uken og fikk skikkelig godfølelsen når jeg fant fram noen retro stoffrester som jeg kjøpte fra XoEinDing i fjor, noen gamle dynetrekk og diverse stoffer jeg hadde liggende.

Dere som følger meg på Instagram har nok fått med dere hva jeg snakker om,  bildet av ferdig produkt kommer snart, det trenger bare en omgang med strykejernet etter vask......

Men en titt på EN av tingene jeg har sydd denne uken får dere. Et lite og improvisert prosjekt, nemlig stellematte til å ha i stelleveska på tur, et skikkelig guttete et.


IMG_9841

Retrostykke var klippet i akkurat den perfekte størrelsen og det var bare til å finne noe fleece til å ha på baksiden og sy fast.
Et lite tips fra en av sydamene på onsdag resulterte også i fleecekant rundt matten, noe som gjør den litt mer lun.

IMG_9851



Vil du lage et selv, så skal jeg prøv å forklare en liten fremgangsmåte:
Klippet fleeceteppe (fra IKEA)  4 cm større enn bomullen rundt hele teppe og sydde fast alle sidene bort til hjørnene. Lot en liten åpning stå igjen til vrenging nede i bunn.

Jeg sydde sidene hver for seg og sydde hjørnene til slutt.
Jeg måtte sy hjørnene to ganger før jeg fikk de fine, her må du bare prøve deg frem og se hvordan hjørne legger seg når du har sydd det.
Når jeg hadde sydd hjørnene og klippet vekk det overflødige, vrengte jeg og sjekket at de ble ok før jeg tettet bunnen.

For å få en "usynlig søm" nede lukket jeg bunnen i samme slengen som jeg sydde en stikning rundt hele kanten av teppet, dette for å få fleecekanten til å ligge i ro, teppe blir også mer samlet av dette.

Str på teppe: 43 x 60 cm.

Volà ferdig stellematte til å gjøre deg glad på tur!!
Gleder meg til å ta det i bruk!!!



3 kommentarer:

  1. Kjempefin og praktisk! Nydelig retrostoff!

    SvarSlett
  2. Selvgjort er velgjort! Dette blir fint å bruke. Lykke til!

    Riktig god helg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Så flott stelleteppe og så fint med kanten rundt. Ei lukka eg tipsa deg:)
    Nå får du visa meg hjørnene:)
    Og vetar i spenning på det andra teppet:)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar hos meg. Dette setter jeg stor pris på, jeg leser alle, ha en fortsatt fin dag ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails