11 mars 2015

Årets strikkeblemme

Ja hvis det finnes en pris for årets strikkeblemme, så ville den trolig gått til meg i år. På søndag ble det oppdaget, på kvinnedagen, min navnedag btw, en dag som ikke går i glemmeboken med det første tror jeg! De som følger meg på instagram (eller ser i margen til høyre) kan kanskje gjette seg til hva som har skjedd.

 
Jeg har strikket på den flotte Bøvertun kofta i Kofteboka nå i godt over en måned. Den strikkes ovenfra og ned. Når jeg var ferdig med mønsteret før armdelingen fant jeg ut at det var på tide å telle masker og se om alt stemte (ja mønsteret stemte jo). Jeg hadde en mistanke om at den ble litt for stor men tenkte at dette kan jeg bare justere før armdelingen og klippe vekk under oppklippet. No problemo!

Bøvertun blemma

Jeg begynte med å telle 100 og 100 masker for å markere, da jeg kom til 500 begynte jeg å se blemma. Jeg skulle bare ha rund 400 masker! Da jeg passerte 700 masker tenkte jeg "#¤%&/()="#¤¤%. Ja du leste riktig, over 700 masker, rettere sagt 765 utenom oppklipps maskene. Bare 365 masker for mye.

Bøvertun blemma

Tankene begynte fort å kverne, hva har gått galt, hva har skjedd, WTF liksom! Jeg vurderte om jeg skulle ha strikket et hestedekken istedenfor, brukt den som duk, foldeskjørt eller funnet en annen finurlig løsning til "jakken". Guttungen lurte på om han kunne få bolen og ha den på rommet som pute, gubben mente at jeg burde spurt han litt før for til og med han kunne si at denne ble for stor. JADA jeg tar hintet. Fornektelsen har trolig vert stor underveis, og den er der vel enda. Det endte som det måtte....

Bøvertun blemma

 
Det var ikke stort annet å gjøre en nå rekke opp hele sjiten. Istedenfor å endelig dele av arbeidet til forstykke, bakstykke og armer, så havnet den på nøstemaskinen. Nå ligger alle nøstene klar til å begynne på nytt. Utrolig nok tok det "bare" et par timer å nøste den opp igjen (en del surr på trådene) etter alle timene jeg har strikket på den.......det er da følelsen av å ha lyst å være to år igjen kommer krypende, tenk hvor deilig det hadde vert og lagt seg hulkende på gulvet og slått i parketten med hender og føtter, ja du syns du ser meg!


Bøvertun blemma
 
Kvelden endte heldigvis ikke slik, jeg er da tross alt en del tiår eldre enn to, så den ende med en gåtur, yoga og jogging for å få ut litt frustrasjon og få ny energi. Det fungerte men nøstene ligger fremdeles urørte.....

Jeg skal begynne på den igjen, det er jo ikke første gang jeg rekker opp. Tidligere har jeg rekket opp en hel genser for så å strikke den på ny, så sta det er jeg i alle fall.

Bøvertun blemma

Bøvertun blemma

Hva meg deg, har du vert nominert til årets strikkeblemme pris noen gang?
Rekker du opp igjen store feil eller kaster du i bosset? (som jeg hører noen gjør.....iiik)

9 kommentarer:

  1. Auda! Såpass gedigen tellefeil har jeg ikke hatt, men har masse strikkefasthettrøbbel på samvittigheten, der jefg fornekter og fornekter og strikker på. En barselgave str 1 år passet til meg, feks...

    SvarSlett
  2. Jeg kan få en babyjakke til å passe 10-åringen min med den største letthet, bare legge litt på lengden... Strikkefasthet er ikke min greie, for å si det sånn. Huff, vanvittig kjipe greier med alle de maskene og all den jobben, men du er så tøff som går på igjen. Jeg har et hestedekken av en jakke som jeg ikke har rekker opp, men heller ikke bruker. Metoden din er å anbefale, selv om det er jobb... Stå på!

    SvarSlett
  3. Uff, da! Så ergerlig!
    Jeg gjør som deg, rekker opp og får elendigheten ut av verden.

    Lykke til med neste forsøk!
    Tipper det går fortere å strikke denne gangen, færre masker og erfaring med mønsteret

    Gled deg over denne fine dagen!

    Klem

    SvarSlett
  4. Dette er ergerlig! Føler så med deg!

    Jeg er nok en som rekker opp og starter på nytt. Men arbeidet må nok ligge på vent til jeg kommer over all frustrasjon....

    Lykke til med nytt forsøk :)

    SvarSlett
  5. Ojda! Det var mye arbeid som endte opp som nøster igjen. Har rekket opp en del i min tid jeg også, så jeg kjenner følelsen. Synes du taklet det veldig disiplinert, da.

    Lykke til med neste runde! Det blir en flott kofte!

    SvarSlett
  6. Føler med deg! Og kjenner meg igjen i fornektelsen under stikking. Men jeg tar opp, en kan da ikke kaste garn :O galne mennesker! Heier på neste kofte-runde :)

    SvarSlett
  7. Føler virkelig med deg og jeg hadde nok ligget på gulvet og skreket som en 2 -åring! Så all ære til at du klarte å la være ;)

    SvarSlett
  8. ÅNEI! Men hva skjedde egentlig? Har du funnet ut hva som gjorde at genseren ble så stor?

    Jeg hverken kaster eller rekker opp bomstrikk. Jeg bare legger det halvferdige plagget i en skuff og fortrenger det. Jeg får heller rekke opp en gang jeg trenger garnet til noe annet!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar hos meg. Dette setter jeg stor pris på, jeg leser alle, ha en fortsatt fin dag ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails