19 desember 2017

Perlespissgenser

Da Christina skulle gi ut boka si, Rillestrikk trengte hun modeller, guttungen min er stolt modell i den flotte boka hennes som kom ut i vår. Han har på seg perlespissgenser på bildet, den er jo så skjønn. Derfor var jeg jo bare nødt til å strikke en selv.

Perlespissgenser

Jeg digger tweed effekten som var på modellen, og da jeg handlet meg en spole fra Holstgarn med 500g ull/silke garn, måtte det jo bli denne, i dobbelt garn. I garnet Tides og fargen Lapis.

Jeg strikket bolen da jeg var på konferanse med jobb før Bergen Strikkefestival (det er jo mye stillesitting på slike konferanser), jeg rotet litt med pinnestørrelse og istedenfor å gå opp i str, gikk jeg ned til 3.75. Dette resulterte jo selvfølgelig at jeg fikk 19 m istedenfro 21m og endte opp med hakke større genser enn planlagt. Jeg strikket 4-6 år i oppskrift, har tatt høyde for litt feil strikkefasthet og forlenget litt der det trengtes. Den er nok ikke veldig mye større, men noe videre og lengre er den (fikk bare et glimt før generer ble revet at igjen).

Perlespissgenser

Genseren har perlestrikk på ribbene, i en spiss fremme og bak oppe på bolen. Genseren har også hette med perlerad rundt ansiktet. Den har litt anorakk stil over seg. Kanskje den hadde blitt tøff med litt lomme på magen også....

Garnet lukter ikke noe godt i strikke prosessen men det blir mykt og godt i vask når spinn oljen forsvinner. Garnet virker noe morkent når man strikker med det, (det ryker lett om man drar i det) men det blir sterkere i vask.

Perlespissgenser

Genseren ble kjempefin, problemet nå er jo at guttungen er komt i alderen, alt ull stikker…..IIIIKKKK, what to do!!!. Enten må jeg lure han med merinoull (som liksom ikke stikker) eller så får jeg gi den videre. Han har frem til nå iallfall ikke villet hatt den på seg, til min store frustrasjon.

Perlespissgenser

I boka er det også en perletopp lue, tenkte at denne må jo være perfekt som en slags nisselue variant, i blå. Derfor laget jeg også en slik, samme problem, han syns den stikker. Kanskje jeg får fôre den med litt fleece for å safe, jommen sa jeg smør….. Det ser ut som det blir jentungestrikk fremover, hun blir storfornøyd når hun får nye strikkeplagg. Minstemann gir jeg snart opp, alt klør visst av hjemmestrikk....eller som han sa "eg syns bare det klør, for du e ikkje så flinke å strikka mamma," Joda takk for det lille venn…...

Perletopplue

Enten blir dette liggende, eller kanskje blir det solgt, får se…..
Det gikk med 277 gram til genseren  og 64 g til lue, Ull/silke fra Holstgarn i fargen Lapis
Boka finner du også på Adlibris

😊


5 dager igjen til jul, er du klar? Det er ikke jeg, i år har jeg hatt den travleste Desember i manns minne, ikke forstå jeg helt hvorfor, men det henger nok litt sammen med videreutdanning og stresset med å ha oppgaver og eksamen hengende over seg hele tiden. Heldigvis, nå er alt i boks for dette året av skolearbeid *puh*, en nattevakt igjen før jeg kan ta siste juleshoppingen og kalle det for en liten juleferie frem til 1. juledag #velfortjent må man vel da si

Har et par småprosjekter jeg gjerne skulle ha ferdigstillt til jul, og har veldig lyst på eget jule strikkeprosjekt, jeg får se hva jeg rekker…..

Om vi ikke snakkes før jul, så GOD JUL, nyt at julestria senker seg, jekk ned et par hakk, pust inn, pust ut, finn strikketøy, god bok eller en koselig julefilm. Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Flott genser og lue. Håper han ombestemmer seg og vil bruke det likevel :)

    Skulle liksom gjøre resten av husarbeide i dag jeg, men det ble sovet bort. 2 nattevakter igjen før jul på meg og da har jeg 6 netter fri før arbeidshelg :)
    God vakt og ha en fin julefeiring :D

    SvarSlett
  2. Stikker det, så stikker det. Slik er det med den saken. Silke og ull høres jo bra ut, men.... Sikkert noen som vil kjøpe det lekre settet.

    Jeg har "julestrikken" min klar, men begynner ikke før tida. Mye igjen her også før jeg er ferdig, og ikke kan jeg skylde på jobb eller eksamener heller.

    God jul til deg og dine fra Ingunn

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar hos meg. Dette setter jeg stor pris på, jeg leser alle, ha en fortsatt fin dag ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails