08 mai 2019

Hals i patent

For noen år siden (kremt 7 faktisk!!), strikket jeg en superdigg hals i Du Store Alpakka sin Hexa, denne ble litt for liten til at jeg kunne ha den to ganger rundt halsen og halsen endte opp til jentungen. Derfor ville jeg lage meg en til meg selv, i grønn. 


Hals

Oppskriften jeg brukte sist er Brioche Infinity scarf. En engelsk oppskrift, jeg husker jeg knotet litt i starten før jeg kom inni det, det samme gjorde jeg nå. Jeg knotet slik at jeg endte opp med heller å bruke en norsk oppskrift fra Sandnesgarn, med tykkere pinner. Resultatet blir temmelig likt, selv om teknikken er ganske så ulik. 

Jeg tror jeg har forstått det slik at halv patent eller patent strikk kan gjøres på ganske så ulike måter når man ser på engelsk og norsk versjon. Definitivt er den norske mye lettere. Men hva er egentlig forskjellen når resultatet blir så likt, noen som vet?


Untitled

Denne halsen brukte jeg 4 nøster Hexa til, den blir supermyk og digg. Den strikkes frem og tilbake til ønsket lengde og syes sammen vridd. Dette gir en ekstra fin effekt når man snurrer det rundt hode etterpå. 

Den blir veldig god og varm, så i dette flotte vårværet blir den nok liggende til høsten. Men det gjør da ikke noe, vi digger varme.

Det gikk med 4 nøster Hexa til en supermyk hals i patent.

Jeg ligger litt etter i oppdateringer for tiden, så denne halsen ble faktisk ferdig i februar...ups...tiden strekker visst ikke helt til alltid.


4 kommentarer:

  1. Nydelig grønn-farge på halsen din! Og det blir nok kalde dager til høsten og vinteren igjen. Litt vinterlig her i dag med snøvær hete dagen omtrent helt til den gikk over til regn. Vi trenger nedbør så det kan gjerne regne i morgen også.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Den så deilig og varm ut, nå behøver du ikke grue deg til høsten og at det blir kaldt igjen :) Så pussig at det var så stor forskjell på engelsk og norsk måte å strikke patent på. Og at tiden flyr, ja det kan vi være enige om........

    SvarSlett
  3. Det ser ut som ein herleg og fin hals i flott farge :)

    SvarSlett
  4. Så fin hals. Det er deilig å ha til vinteren eller kalde sommerkvelder. Vet at det er forskjell på hel- og halvpatent, men ikke hva forskjellen er. Det er mange måter å strikke patent på - godt du fant ut at norsk var lettere. Patent er skikkelig fint!!!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar hos meg. Dette setter jeg stor pris på, jeg leser alle, ha en fortsatt fin dag ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails