09 januar 2012

Strikking til besvær.....

Ja av og til kan det føles slik....når ting ikke går som planlangt....

Jeg begynte på Owls i November og i Romjulen ble den ferdig (måtte jo skyndte meg før året var omme)
Det var på tide med en ny genser til meg selv, og tykke pinner gir da et passelig raskt arbeid synes jeg.


















Det hele startet med at jeg strikket genseren i str nr 4. Genseren er en inntilsittende modell og er litt formstrikket nede. Etter å ha strikket innsving bak i rygg og hadde startet på økningen i siden, fant jeg ut at strikkefastheten min var mer feil enn først antatt......TYPISK MEG!!

Jeg er motstander av å rekke opp (kanskje jeg må omvende meg selv her) og derfor rådførte jeg meg litt og fant ut at jeg skulle fortsette økningen opp til en større str. Som tenkt så gjort. Byttet til str nr 6 i oppskriften og fortsatte videre på genseren.

Owls
Ser du antydning til en ugle?

Videre gikk alt knirkefritt, til jeg prøvde genseren på......Jeg har visst bommet litt på armlengden, det er ikke snakk om mye, men et par cm. Noe jeg syns utgjør om genseren ser for liten eller for stor ut.

Jeg må også finne paljetter(?) eller knapper til ulgøyne, men dette har liksom havnet nederst på "to do" listen min siden genseren ble litt kort på armene. Ja den ble jo litt kortere enn anntatt på bollengden også, men heldigvis hadde jeg forlenget den litt, så det gjør ingenting. Bolen ser ganske så rar ut når den ligger flatt, pga økningen i siden, men dette viser ikke i bruk.....og bildet gikk ikke igjennom sensureren ;);)

Uglene var greie å strikke og på pinne 6.5 gikk det superfort. Engelsk oppskrift, ingen hindring lengre Jippi!!
Garnet er Viking Eco-Ull. Det gikk med ca 417g. litt mer enn 4 hesper.

Tips til andre som vil strikke denne, eller meg selv ved en senere anledning. Strikk bolen rett, jeg syns dette er mye finere, men selvfølgelig er dette smak og behag.i

Men tross i litt strikkemotstand, strikkes det videre på nye prosjekter.....Det er vel slik vi lærer, av våre feil??

Action bilde kommer når armene og øynene er utbedret, forhåpentligvis en gang i 2012.

10 kommentarer:

  1. You did it again.....its wonderful!

    SvarSlett
  2. Syns genseren ser flott ut, jeg! Så kanskje du kan strikke på noen cm nederst på ermene så de passer også? Eller vaske den og se om den er villig tilmå strekke seg litt lenger? Lykke til!

    Uglene er supersøte, subtile som de er. Pluselig oppdager mann at det slettes ikke er vanlige fletter på bolen, men UGLER! Herlig.

    SvarSlett
  3. Flink du er som kjører på med engelsk oppskrift. Synes det er litt mas enda jeg, men det er vel trening det, som alt annet. Fin genser ble det nå iallefall og takk for tips også.
    Klem ToneB

    SvarSlett
  4. Åå, den uglegenseren er bare så fin! Skjønner frustrasjonen din, men jeg vet at det skal finnes en grei og pen måte å forlenge armene på. Søk litt på nett.

    Jeg har brukt perler til øyne på min uglegenser. Mørkebrune perler slik at de vises bare litt :) Og det ble veldig fint. SIkkert fint med sorte også. (Jeg har ca samme farge som deg på genseren)

    Lykke til, håper du snart får mot til å gjøre den siste finpussen, for det er en nydelig genser! Håper jeg dyttet litt i deg nå ;)

    Klem

    SvarSlett
  5. Jeg som ikke kan strikke en tøddel blir mektig, mektig imponert!

    SvarSlett
  6. Argh, ja slikt er jo irriterande. Flott farge. Eg er heller ikkje så glad i prøvelappar, ikkje minst sidan eg aldri tykkjer dei stemmer dei heller. Dei må liksom vera så svære før det er noko vits, men har funne ut at eg generelt sett bør gå ned eit halvt pinnenr. Lukke til med vidare prosjekt. Dei er flotte dei der uglene.

    SvarSlett
  7. Jeg synes genseren var kjempe flott. nydelig farge;)

    SvarSlett
  8. Så utrolig mye fint du lager!! takk for masse inspirasjon. Hilsen mariann

    SvarSlett
  9. Denne genseren er så nydelig! Jeg har strikket en i grått, og fabler om å strikke meg en til. Denne var kjempeflott!

    SvarSlett
  10. Åå denne genseren er så kul! Bra jobba! Og takk for tips, har planar om å (kanskje, muligens) strikke denne, så takkar for gode råd! ;-)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar hos meg. Dette setter jeg stor pris på, jeg leser alle, ha en fortsatt fin dag ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails