22 januar 2014

Tid for hals

Vinden uler rundt husveggene, det er visst voldsomt som det skal blåse fra seg på vestlandet i vinter. Det er derfor ekstra godt å ha en hals på seg når man går ut av døren.

Rett på tampen av fjoråret vant jeg en give away hos Ulla-Bella, jeg klarte å gjette hvor mange enheter hun hadde på juletreet sitt, og må si jeg er dyktig å gjette, for jeg traff akkurat ;)

I pakken fikk jeg to nøster av et spennende garn jeg aldri har sett før og alpakkagarn i deilige farger. Tusen takk! Det endte med at jeg måtte på Ravelry for å se hva jeg kunne lage av disse to nøstene med paljetter, ja jeg sa det var spennende garn!

Jeg endte som nevnt ovenfor her, opp med en hals. Perfekt prosjekt for to nøster med tykt garn.

Halsen heter Tuesday night cowl, digger strikkeplagg med kule navn!




Garnet jeg har brukt heter Creative Galaxy Chunky og har små paljetter som er tvinnet på en tynn "sytråd" sammen med tråden. Gir en tøff effekt, samtidig som garnet har ulike fargeskifter underveis. Fargen varierer fra grå/hvit/beige til blå/hvit/grå i ulikt lys synes jeg.

Garnet er en blanding av Akryl (iiik) og Ull, men overraskende nok ikke så verst for en som har akrylangst! Garnet er i hovedsak lite tvinnet og akrylen gir nok garnet slitestyrke vil jeg tro.




Mønsteret finner du gratis på Ravelry, og det er enkelt selv om flettene kan se litt avanserte ut, så er de aldeles ikke det om du tør å kaste deg uti! Du får også mønster etter ulik garntykkelse, så denne oppskriften passer til det meste!

Jeg holdt på å glemme, jeg fikk også lære meg en ny teknikk (alltid kjekt) Det var midlertidig opplegg med en annen tråd som senere fjernes for å sammenveve endene (halsen blir en uendelig sirkel uten synlig søm) Hvordan legge opp "provisjonal cast on ", finner du på Youtube!
Hvordan sammenveve i slutten finner du her hos garnstudio.(denne teknikken bruker jeg alltid under armer, skritt, skuldre ect!

Det gikk med 157g (100g nøster) på pinne 6.

4 kommentarer:

  1. Den var nydelig!! Ååå så godt med ein varm hals i denna vinden!!
    Klem

    SvarSlett
  2. Lekker hals! Nå er det bare å holde seg til strikkelista. Denne er notert der.

    Ha en fortsatt fin onsdag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Så pent! Flott struktur og vakkert garn!

    SvarSlett
  4. Veldig fint garn! Litt glitter og glæm er alt som skal til for å få akrylangsten til å forsvinne ;)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar hos meg. Dette setter jeg stor pris på, jeg leser alle, ha en fortsatt fin dag ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails